Bijzondere rotondes in het verkeer
Rotondes in Nederland
Rotondes hebben als doel dat ze het drukke verkeer beter moeten begeleiden. In Nederland zijn de meeste rotondes voorrangsrotondes. Het verkeer dat de rotonde oprijdt dient dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de rotonde. De simpele rotonde bestaat nog steeds, maar in de loop der jaren zijn er steeds meer varianten bijgekomen.
Magic Roundabout
In Engeland hebben ze de zogenoemde ”Magic Roundabout”. De rotonde bestaat uit 1 grote rotonde met kleine rotondes daarin. Je mag zowel links- als rechtsom rijden om de grote rotonde. Om de mini-rotonde gaat het verkeer gewoon met de klok mee. Dit is natuurlijk gebruikelijk in Engeland. Het idee van deze rotonde is dat bestuurders de kortste weg kiezen.
De grootste rotonde
Heel wat gemakkelijker lijkt het me om op de grootste rotonde ter wereld te rijden. Deze vinden we in Putrajaya, Maleisiƫ. Deze rotonde die in het zuiden van Kuala Lumpur ligt heeft een omtrek van maar liefst 3,4 kilometer. De derde afslag op de rotonde is dus al gauw enkele kilometers verder.
Meerstrooksrotonde
Zoals de naam het al doet vermoeden heeft deze rotonde meerdere rijstroken. Meestal 2 of 3. Het voordeel van deze rotonde is dat meer capaciteit verkeer op de toe- en afritten mogelijk is. Het nadeel daarentegen zijn de hogere snelheden die hierdoor voor een slechtere verkeersveiligheid zorgen.